Sekolah: Sekolah Menengah Teknik Ampuan
Subjek: Lukisan Kejuruteraan
Tarikh: ________________________ Tingkatan: ____________________
Kehadirian: __________________
Topik: 2. Ujuran Ortografik.
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
I. Menerangkan konsep dan simbol satah unjuran sudut pertama dan sudut ketiga.
II. Menerangkan prinsip sukuan unjuran sudut pertama dan sudut unjuran ketiga.
III. Membina unjuran ortografik sudut ketiga bagi bongkah geometri.
IV. Menerangkan konsep dan pendimensian dalam unjuran ortografik.
V. Menggunakan lukisan ortografik dalam bidang kejuruteraan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mempelajari tentang alatn lukisan teknik dan jenis-jenis garisan dalam bab lukisan teknik yang lepas.
Bahan Bantu Mengajar
I. Video grafik bongkah.
II. Kertas edaran soalan ujuran ortografik.
Langkah |
Kandungan |
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid) |
Bahan/Nota |
Set Induksi
5 minit
(9.00 – 9.05) |
- Tayangan tentang grafik bongkah-bongkah.
|
- Guru menayangkan video grafik bongkah yang bercahaya dan berwarna warni menggunakan LCD.
- Guru meminta pelajar menjelaskan apa yang mereka faham tentang grafik bongkah tersebut
|
|
Langkah 1
15 minit
(9.05 – 9.15) |
|
- Guru mengarahkan supaya pelajar berada bersama kumpulan masing-masing.
- Setiap kumpulan di meminta untuk membina bongkah-bongkah,
- Selepas itu, bersiap sedia untuk menerangkan konsep dan simbol satah unjuran sudut pertama dan sudut ketiga, menerangkan prinsip sukuan unjuran sudut pertama dan sudut unjuran ketiga, membina unjuran ortografik sudut ketiga bagi bongkah geometri dan menerangkan konsep dan pendimensian dalam unjuran ortografik.
- Penilaian markah akan diambil mengikut krateria-krateria berikut :
- Kesesuai tajuk.
- Pengenalan.
- Pembentangan isi atau idea.
- Kesimpulan.
- Persembahan dan kreativiti.
- Kerjasama kumpulan.
- Rujukan.
|
|
Langkah 2
30 minit
(9.15 – 9.55) |
- Lakaran lukisan unjuran ortografik
- Tayangan power point cara untuk melakar unjuran ortografik.
- Mendimensi lukisan unjuran ortografik.
- Lakaran manual di papan putih langkah demi langkah untuk menghasilkan lukisan unjuran ortografik.
|
- Setiap kumpulan diberi masa sebanyak 15 minit utntuk satu kumpulan bagi membuat perbentangan.
- Dalam pembentangkan tersebut pelajar menunjukcara secara manual garisan-garisan yang digunakan dalam lukisan unjuran salah satu bongkah yang telah disediakan mengikut pandangan pelan hadapan dan sisi.
- Guru meminta pelajar untuk menerangkan maksud dimensi dan kaedah melakarkan garisan dimensi pada lukisan unjuran ortografik.
- Guru akan melihat dan meneliti bagaimana kaedah mendimensi dan mengaplikasikan kaedah tersebut dalam lakaran pelajar.
- Aktiviti ini dijalankan dengan pantauan guru.
|
|
Langkah 3
25 minit
(10.10– 10.15)
|
|
- Guru megedarkan kertas soalan pengukuhan untuk dijawab oleh murid.
- Pelajar hanya diberi menjawab dalam masa yang telah ditetapkan dan hantar semula kepada guru.
|
- Kertas edaran bagi soalan lukisan unjuran ortografik.
|
Langkah 4
5 minit
(10.15 – 10.20) |
|
- Guru membuat sedikit rumusan mengenai pembelajaran hari ini.
- Pelajar mengemas semula bilik darjah yang telah digunakan seperti menyapu, menyusun kerusi memulang dan menyusun alatan lukisan teknik.
|
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment