Sekolah: Sekolah Menengah Teknik Ampuan
Subjek: Lukisan Kejuruteraan
Tarikh: ________________________ Tingkatan: ____________________
Masa : 80 minit
Kehadirian: __________________
Topik: 1. Unjuran Ortografik
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
I. Menerangkan konsep dan simbol satah unjuran sudut pertama dan sudut ketiga.
II. Menerangkan prinsip sukuan unjuran sudut pertama dan sudut unjuran ketiga.
III. Membina unjuran ortografik sudut ketiga bagi bongkah geometri.
IV. Menerangkan konsep dan pendimensian dalam unjuran ortografik.
V. Menggunakan lukisan ortografik dalam bidang kejuruteraan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mempelajari tentang alatn lukisan teknik dan jenis-jenis garisan dalam bab lukisan teknik yang lepas.
Bahan Bantu Mengajar
I. 3 contoh bongkah .
II. Kertas edaran soalan ujuran ortografik.
III. Power point mengenai ujuran ortografik.
Langkah |
Kandungan |
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid)
|
Bahan/Nota |
Set Induksi
5 minit
(9.00 – 9.05)
|
- Tayangan tentang grafik bongkah-bongkah.
|
- Guru menayangkan video grafik bongkah yang bercahaya dan berwarna warni menggunakan
|
|
Langkah 1
10 minit
(9.05 – 9.15)
|
|
- Guru menerangkan konsep unjuran ortografik dan kepentingannya.
- Guru mengedarkan bongkah-bongkah kepada pelajar untuk diteliti
- Pelajar mendengar dan meneliti bongkah yang diedarkan. Disamping itu pelajar dan guru saling berinteraksi dengan soaljawab.
|
- 3 bongkah yang berlainan bentuk.
|
Langkah 2
20 minit
(9.15 – 9.55)
|
- Lakaran lukisan unjuran ortografik
- Tayangan power point cara untuk melakar unjuran ortografik.
- Lakaran manual di papan putih langkah demi langkah untuk menghasilkan lukisan unjuran ortografik.
|
- Guru menayangkan power point langkah demi langkah penghasilan lukisan unjuran ortografik dan menerangkan prinsip sukuan unjuran sudut pertama dan sudut unjuran ketiga
- Guru menunjukcara secara manual garisan-garisan yang digunakan dalam lukisan unjuran salah satu bongkah yang telah disediakan mengikut pandangan pelan hadapan dan sisi.
- Pelajar dikehendaki melakar unjuran ortografik berdasarkan bongkah yang diberi secara individu.
|
|
Langkah 3
10mini
(9.55 – 10.10)
|
- Mendimensi lukisan unjuran ortografik.
|
- Guru menerangkan maksud dimensi dan kaedah melakarkan garisan dimensi pada lukisan isometri yang telah dibuat oleh pelajar.
- Guru membuat tunjukcara.
- Pelajar melihat dan meneliti bagaimana kaedah mendimensi dan mengaplikasikan kaedah tersebut dalam lakaran mereka.
|
|
Langkah 4
30 minit
(10.10– 10.15)
|
|
- Guru megedarkan kertas soalan pengukuhan untuk dijawab oleh murid.
- Pelajar hanya diberi menjawab dalam masa yang telah ditetapkan dan hantar semula kepada guru.
|
- Kertas edaran bagi soalan lukisan unjuran ortografik.
|
Langkah 5
5 minit
(10.15 – 10.20)
|
|
- Guru membuat sedikit rumusan mengenai pembelajaran hari ini.
- Pelajar mengemas semula bilik darjah yang telah digunakan seperti menyapu, menyusun kerusi memulang dan menyusun alatan lukisan teknik.
|
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment